tiistai 3. huhtikuuta 2018

Kokonaisvaltainen hyvinvointi

ulkoilu1-1
*Yhteistyössä GoGo Liikuntakeskus
Kokonaisvaltainen hyvinvointi. Sana, josta on muodostunut kestotrendi terveys- ja hyvinvointiblogeissa. Ja hyvä niin, sillä toivon pintapuolisen rääkkäyskulttuurin olevan jo last season. Ihminen on psyko-fyysis-sosiaalinen kokonaisuus. Jokainen ihminen omaksuu hyvinvointi- käsitteen yksilöllisesti, joten aion raottaa omia ajatuksia aiheen tiimoilta. Miten mä voin nykypäivänä? Mihin asioihin mä panostan terveydessäni? Entä liikunta- ja ruokapuoli? Täydellisyyden kruunuperittäjättäriä tässähän ei olla, mutta koko ajan oppii jotain uutta ja oivaltavaa. Armollisuus ja maltillisuus itsensä soimaamisen sijasta toimivat kauaskantoisemmin terveyteen liittyvissä seikoissa, vaikka esimerkiksi ahtaat ulkonäkömuotit puhuisivat kuinka eri ääntä. 
ulkoilu3-1
Kevät on kuuluisaa pääsykokeisiin lukemisen aikaa, eikä poikkeusta tapahdu minunkaan osalta tänä vuonna. Usein jään kiinni sisäisestä toiveajattelusta, että kumpa vuorokaudessa olisi enemmän tunteja. Beyoncella on samat 24/7 mitä minulla. Kehitämmekö kiireen, olemmeko vain laiskoja ja osaamattomia priorisoimaan aikaa huolella? Aamu-unisen Inan on täytynyt välillä herätä hiukan aikaisemmin aamulla aikataulutuksen tähden. Vapaapäivinä kuuntelen omaa mieltä ja kehoani. Välillä voin syyttää vain itseäni jos olen valvonut myöhään tietäen, että seuraavana päivänä kannattaisi olla tämän flikan skarppina. Uni, liikunta, ruokavalio ja lepo ovat avainsanoja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin perusrakenteissa. Jos talon pohjatyötä ei ole tehty kunnolla, se reistailee ja ennen pitkään romahtaa. Sama on meidän kehomme kanssa, ellemme ravitse, ulkoiluta ja nukuta sitä oikein. 
ulkoilu2-1
Aloitin kuukausi sitten todella tiukan ruokavalion, jonka tarkoituksena oli kestää 2-3 viikkoa. Kaloreita oli n. 1100 päivässä, sekä siihen sisältyi myös nesteet liikkeelle panevaa urheilua tietty määrä viikossa. 6. päivänä kehoni meni ketoositilaan, sillä ruokavalio oli erittäin proteiinipitoinen. Olo oli monta päivää fyysisesti todella huono, sillä olin skipannut muutamia ruoka-aterioita pois sillä kananmunat ja proteiini alkoivat maistumaan todella puulta. Mua ihan etoi ja oksetti, eikä meinannut mennä alas mikään tähän ruokavalioon sallittu ruoka. Sekin, että piti (oikeastaan sai) opetella syömään 3 tunnin välein säännöllisesti, oli mun kropalle todella uutta. Jouduin jättämään lyhyenä tarkoitetun ''starttidieetin'' kesken, sillä näiden oireiden jälkeen mulle iski sattumoisin vielä mahatauti. Tästä opin, että vähähiilihydraattisella ruokavaliolla saa halutessa aika nopeastikin tuloksia. Kuuntelin kuitenkin kroppaani, enkä pitänyt niin tiukkaa ruokavaliota omalla kohdallani kauhean järkevänä. Etenkin nyt, kun luen päätoimisesti pääsykokeisiin on ensiarvoisen tärkeää saada tarpeeksi hiilihydraatteja, että aivot toimivat ja voin ylipäätään omaksua uutta tietoa.
IMG_3891
Mun yksi uuden vuoden lupaus oli opetella syömään säännöllisesti ja olen onnistunut lupauksessani vaihtelevalla menestyksellä. Em. ruokavaliossa panostin tietoisesti syömisiini niin intensiivisesti, että katsoin ihan kellosta koska on seuraava ruoka-aika. Kuten kaiken uuden opettelussa, pitää antaa tarpeeksi aikaa vanhojen toimintamallien vaihtuessa pikku hiljaa uusiin. Kävin juttelemassa ihanan GoGo:n Julia Hildenin kanssa joka on ammatiltaan fysioterapeutti ja liikunnanohjaaja (sen lisäksi lukenut liikuntalääketiedettä ja ravitsemustiedettä) ja hän inspiroi minua omalla tarinallaan pohtimaan ruokavalion ja liikunnan merkitystä tasapainoiseen minuuteen. Olen iloinen siitä, että kotikuntosalini eli GoGo City on tarjonnut mahtavat ryhmäliikunta- ja kuntosalipuitteet kiireisimpinäkin arkipäivinä. Kynnys liikkumiseen madaltuu, kun väliä ei pitkitä ja pitää mahdolliset osatavoitteet mielessä. Jos et ole lukenut aikaisempaa treenipostaustani, niin linkki siihen löytyy tästä.

P.S. GoGossa on uusittu ryhmäliikuntalukkareita, käykäähän katsomassa mitä ihanaa sieltä löytyy HIIT-treeneistä, pakaratreeniin ja Toneen! 😊

ruoka2-1
Tämä konkreettinen esimerkki suhdeluvuista auttoi itseäni käsittämään, että elämä ei ole yhdestä kakkupalasta tai kuntosalin väliin jättämisestä kiinni. 80% on riittävän hyvin. 80/20 -periaate sallii ja armahtaa. Jos syö 80% arkipäivistä fiksusti ja terveellisesti, ilman suurempia ylilyöntejä - voi viikonloppuna syödä sen pitsapalansa ja jäätelöherkkunsa. Muista tää! Silloin kun herkuttelet, niin herkuttele hyvällä omalla tunnolla. Miksi luoda itselleen turhaan huono mieli, kun nautinnollisesta ruokakokemuksesta voi myös iloita?  Miksi näyttää kurjaa naamaa, kun elämän ohikiitävät hetket ja pienet onnenkantamoiset voisivat täyttää meidän mielen positiivisuudella? Kuka laskee niitä repsahduksia, kuin sinä itse?
ruoka6-1
Ilmiselvää patsastelua 6. luokalla voitetun hymytyttö- pystin kanssa. Mä oon oppinut olemaan onnellisempi sillä kun oon unohtanut onnen alitajuisen jahtaamisen. Syvältä sisimmästä mua ei tee autuaan onnelliseksi se minkä näköinen tai kokoinen olen. Hyvä ja terve itsetunto kyllä linkittyy niihin, mutta ne eivät ole tekijöitä jotka määrittelevät mun identiteetin ja arvokkuuden. Se ei poissulje sitä, etteikö säännöllisesti liikkuminen (esimerkiksi metsässä samoilu, ryhmäliikuntatunnit tai 10 min happihyppely) tukisi mun kokonaisvaltaista hyvinvointia ratkaisevalla tavalla. Se ei vie pois myöskään sitä faktaa, etteikö ruoka-aineksien laatu ja ravintoarvot puhuisivat yhteneväistä totuutta meidän vartalon maksimaalisen toimivuuden kanssa.
valopallo-1
Sanotaan, että keho on meidän temppeli ja se on annettu meille, että voisimme rakastaa ja pitää siitä huolta. Ihminen voi välillä hukata ja kadottaa itsensä elämän painolastien alle. Minullakin on ollut vaikeampia aikoja oman kehonkuvan ja ulkonäön kanssa. Edelleen on päiviä, jolloin tunnen riittämättömyyttä ja vahingossa vaivun sinne ikävään vertailun sudenkuoppaan. Onneksi olen oppinut noukkimaan itseni sieltä aika nopeasti pois, sillä se jos joku on loputon suo ja samalla todellinen tuhon tie. Me olemme kaikki kauniita omalla ainutlaatuisella tavallamme. En suostu uskomaan valheeseen mitä tässä maailman ajassa tyrkytetään voimakkaalla tahdilla. Valheeseen, joka erottelee omahyväisesti kauniin ja ruman. Kaikki se on kulttuurin heijastusta, mutta todellinen arvo tulee sisältä. Sinut on luotu tarkoituksenmukaisesti ja äärimmäisiä yksityiskohtia myöten juuri sinuksi. Sinut on luotu tuntemaan iloa ja ylpeyttä kehostasti, ei ruoskimaan ja haukkumaan sitä vääräksi. 
ystis5
Onnen onkimisen sijasta janoan mielummin kiitollista sydäntä. Kiitollinen sydän näkee asioiden hyvät puolet silloinkin kun elämän vastoinkäymiset yrittävät viedä tuuliajolle. Esimerkiksi ystävänpäivänä sain syödä mieheni kanssa sydänmunkit ja hassun näköiset suklaalla vuoratut mansikat. Pöytä oli ympäröitynä meidän ikimuistoisilla hääkuvilla. Siinä vaiheessa kokonaisvaltainen hyvinvointi sai sanan todellisen merkityksen ❤️  - Ina